• 17 października 2021

Jak zarządzać kolorem

Narzędzia do zarządzania kolorami umożliwiają dostawcom usług drukarskich (PSP) zapewnienie dokładności koloru w zadaniach, które mogą być drukowane na wielu urządzeniach lub powtarzać zadania na tym samym urządzeniu.

Toby Saalfield, dyrektor ds. zarządzania kolorami Ricoh Americas Corporation w USA, wierzy w dzisiejszy świat druku cyfrowego, kolor odgrywa ważną rolę. "Od produkcji przyciągających wzrok kolorów w materiałach reklamowych, poprzez dopasowanie kolorów w celu zapewnienia spójności marki w materiałach promocyjnych, aż po zapewnienie, że broszura ma odpowiednią atrakcyjność kolorystyczną do czytania i ponownego przeczytania przez potencjalnych klientów, sposób, w jaki drukarka zarządza kolorem w wydrukach swoich klientów jest dziś równie ważny jak czas pracy i pojemność papieru. To właśnie tutaj zarządzanie kolorem ma znaczenie", mówi

W niniejszym artykule omówiono najlepsze praktyki w zakresie doboru narzędzi zarządzania barwą, wyzwania, które należy przezwyciężyć, znaczenie narzędzi stron trzecich oraz przedstawiono rozwiązania na rynku.

Wybór narzędzi Przy wyborze rozwiązań w zakresie zarządzania kolorem bierze się pod uwagę wiele czynników, w tym rodzaj stosowanego tuszu i podłoża. Rodzaj oferowanego przez sklep druku, jak również jego podstawowa oferta pracy, wpływają na to, kiedy narzędzia i oprogramowanie do zarządzania kolorem są najlepsze dla danego środowiska.

Saalfield zwraca uwagę, że narzędzia kolorystyczne dla dostawcy usług poligraficznych wykonującego głównie kampanie direct mail są inne niż dla drukarki, która produkuje głównie duże znaki i wyświetlacze. "Sklep z możliwościami dla odrobiny wszystkiego będzie najprawdopodobniej potrzebował różnych narzędzi zarządzania kolorem i narzędzi produkcyjnych, aby zapewnić doskonały kolor za każdym razem", mówi, dodając, że te narzędzia obejmują rozwiązania w zakresie przepływu pracy, które automatyzują ręczne zadania i narzędzia kalibracji. "W końcu, właściwe połączenie oprogramowania i narzędzi może oznaczać różnicę pomiędzy produkcją konkurencyjnych, opłacalnych, wysokiej jakości zadań, a nie ich wykonywaniem".

Polegając na narzędziach kalibracyjnych, jakość danych z pomiarów barw jest krytyczna. "Ważne jest, aby urządzenie do pomiaru barwy dawało dokładne i spójne dane. Na pomiar koloru może mieć wpływ obecność rozjaśniaczy optycznych oraz poziom połysku w papierze. Aby rozwiązać ten problem, urządzenie pomiarowe powinno wykorzystywać światło o referencyjnej wartości UV, a także zapewniać możliwość zastosowania filtra polaryzacyjnego," wyjaśnia Allison Lakacha, kierownik ds. marketingu w firmie Techkon USA.

Mark Gundlach, architekt rozwiązań, X-Rite, zgadza się ze stwierdzeniem, że coraz bardziej krytyczna staje się kalibracja wszystkich szybko rosnących wyświetlaczy i urządzeń wyjściowych w procesie pracy, aby zapewnić, że wszyscy będą oglądać kolory w ten sam sposób. Wymaga to profilowania i kalibrowania wszystkiego, począwszy od stacji projektowania laptopów i komputerów stacjonarnych, a skończywszy na cyfrowych drukarkach produkcyjnych i prasach konwencjonalnych.

Zarządzanie wyzwaniami Ewolucja technologii druku przynosi nowe i ekscytujące narzędzia, jednak wiąże się również z nowymi wyzwaniami. Kwestie specyficzne dla zarządzania kolorem obejmują wydajność prasy, spójność i zaangażowanie.

Powtarzalność pracy prasy jest głównym zagadnieniem związanym z zarządzaniem barwą. Aby zarządzać powtarzalnością, dostawcy usług poligraficznych zwracają uwagę na jednostkę miary Delta-E (dE), która określa różnicę między dwoma kolorami. Według ColorWiki koncepcja ta zakłada, że dE wynoszący 1.0 jest najmniejszą różnicą koloru, jaką może dostrzec ludzkie oko, a każda dE mniejsza niż 1.0 jest niezauważalna. Strona przyznaje jednak, że nie jest to takie proste. Niektóre różnice kolorystyczne większe niż jedna są dopuszczalne. "Ponadto, ta sama różnica w kolorze dE między dwoma żółtymi i dwoma niebieskimi może nie wyglądać tak samo dla oka i są inne miejsca, w których może ona spaść", wyjaśnia ColorWiki.

Marc Welch, dyrektor ds. księgowości strategicznej GMG, mówi, że trudno jest zbudować dokładne zarządzanie kolorem na poziomie 1e, jeśli wydajność prasy może się różnić o 5e. W zależności od stanowiska pracy i prasy, kolory mogą być zauważalnie różne.

Czasami zdarza się, że dostawcy usług płatniczych doświadczają niespójności w jakości kolorów wydruków ze względu na różniące się w czasie atramenty i podłoża od określonego producenta. "Pomimo całej dostępnej technologii, prawidłowe odwzorowanie kolorów marki na różnych rodzajach papieru lub podłoża nadal pozostaje niewiarygodne. Wynika to częściowo z ograniczeń gamy kolorów osiągalnych przy użyciu stosowanych tuszy oraz z ograniczeń oprogramowania zarządzającego kolorami w konwersji kolorów marki na wartości farb. Kolory marki nie mogą być niezawodnie odtwarzane na różnych podłożach", wyjaśnia Lakacha. Lakacha sugeruje dostawcom usług drukarskich regularne zmienianie profilu podłoży i atramentu".

Saalfield dodaje, że w dzisiejszym świecie druku, niezliczona ilość urządzeń i typów drukarek odgrywa rolę w niespójności kolorów bez strategii zarządzania kolorami.

Isaac Pickary, kierownik działu kolorów w ProImage Americas, podkreśla, że zarządzanie kolorami byłoby dużo bardziej efektywne, gdyby wszyscy byli na tej samej stronie. "Jednym z wyzwań jest przekonanie wszystkich partnerów w branży do stosowania się do zaawansowanego mechanizmu udostępniania wyjściowego profilu ICC na wszystkich etapach produkcji".

Branża poligraficzna walczy również z zaangażowaniem w pracę nad poprawą dokładności kolorów. "Największe wyzwanie polega na faktycznym zaangażowaniu w pomiar i zarządzanie procesem produkcji kolorowej. Korzyści płynące z zarządzania kolorem są już dobrze znane; wyzwaniem jest znalezienie woli organizacyjnej, aby dokonać inwestycji i doprowadzić ją do końca" - mówi Robert Barbera, starszy menedżer ds. marketingu rozwiązań produkcyjnych, grupa rozwiązań w zakresie obrazowania biznesowego Canon U.S.A., Inc.

Narzędzia stron trzecich Oprócz oprogramowania do zarządzania kolorem i funkcji zarządzania kolorem w druku narzędzia stron trzecich uzupełniają ten proces w celu zapewnienia większej dokładności koloru.

Firma Gundlach twierdzi, że podczas gdy coraz więcej drukarni i pras drukarskich stosuje spektrofotometrię liniową i procedury kalibracji, narzędzia innych firm dodają kolejny poziom pewności w procesie zarządzania barwą.

Uważa on, że jest to szczególnie ważne w przypadku, gdy sklep korzysta z wielu maszyn drukarskich i technologii druku. "Drukarka może być skalibrowana i dostarczać dobry kolor, ale jeśli jej kolor nie pasuje do koloru pochodzącego z innych urządzeń, klienci nie będą zadowoleni".

Lakacha znajduje narzędzia innych firm, które uzupełniają technologię wykorzystywaną w prasie cyfrowej. Na przykład, system wizyjny dostarczony przez producenta sprzętu nie pozwala na kompleksowe rozwiązanie, które pokrywałoby wszystkie codzienne potrzeby klienta. Lakacha wyjaśnia, że ten system wizyjny może sprawdzić, czy dysze atramentowe nie przepalają się i nie są niedokładnie zarejestrowane, ale nie jest w stanie zapewnić idealnej jakości kolorów i dokładnych wydruków. "Narzędzia stron trzecich pozwalają na taką kontrolę".

Michael Riebesehl, kierownik ds. marketingu kolorystyki w Xerox Corp., uważa, że narzędzia innych firm są w stanie zarządzać kolorem w bardziej zróżnicowanym zestawie urządzeń, od offsetu po prasy cyfrowe i atramentowe, ale każde z nich ma swoją specjalność. "Kluczem do wyboru zewnętrznej oferty jest nauczenie się, jak dobrze integrują się one i automatyzują ze sprzętem na hali produkcyjnej", poleca.

Narzędzia i oprogramowanie Szeroki wachlarz narzędzi do zarządzania kolorem jest dostępny dla dostawców usług poligraficznych we wszystkich środowiskach. W tym miejscu przedstawiamy kilka rozwiązań programowych i narzędzi kalibracyjnych zaprojektowanych w celu promowania efektywnego zarządzania barwą.

Canon U.S.A., Inc. Firma Canon udostępnia oprogramowanie PRISMAsync Advanced Color Management. Według firmy Barbera, jego cechą wyróżniającą jest kalibracja w skali szarości G7. Rozwiązanie to jest przeznaczone dla drukarni komercyjnych, zakładów produkcyjnych i szybkich drukarek wykorzystujących cyfrowe prasy kolorowe imagePRESS firmy Canon z serwerem druku PRISMAsync.

GMG Wszystkie rozwiązania GMG mogą być stosowane na prasach tradycyjnych i cyfrowych, a także na dużych i małych drukarkach zajmujących się drukiem komercyjnym, drukiem opakowań i szerokoformatowym. Rozwiązania obejmują GMG ColorServer i GMG SmartProfiler. Oba komponenty mogą pracować w modelu klient-serwer, dzięki czemu wszystkie zadania są dzielone w sieci wielu komponentów klienta działających jednocześnie.

Testowanie i normalizacja różnych danych PDF jest czasochłonne przy użyciu konwencjonalnych metod. GMG ColorServer skraca ten czas, zapewniając w pełni zautomatyzowane konwersje kolorów dla wszystkich procesów drukowania, gwarantując spójne wyniki dla różnych procesów drukowania i podłoży.

Według Welcha, GMG ColorServer pozwala na wysoce zautomatyzowane zarządzanie obiegiem koloru, oszczędzając czas i pieniądze wszystkich zaangażowanych stron.

GMG SmartProfiler to kreator oprogramowania, który pozwala każdemu użytkownikowi na łatwą kalibrację, ponowną kalibrację i profilowanie cyfrowych i wielkoformatowych systemów druku bez zaawansowanej wiedzy na temat zarządzania barwą.

Razem, GMG ColorServer i GMG SmartProfiler zostały zaprojektowane w celu zapewnienia spójnego koloru i automatycznego zarządzania kolorem.

ProImage America Inc. OnColorEco to narzędzie do optymalizacji atramentu, które automatycznie wykrywa przestrzeń barw obrazu i konwertuje ją na właściwą docelową przestrzeń barw druku przed wymianą szarego komponentu.

Chociaż nie jest to oprogramowanie ani konkretne narzędzie, firma Ricoh oferuje swoje usługi zarządzania kolorami, aby pomóc dostawcom usług drukarskich w efektywnym zarządzaniu kolorem. Usługi Ricoh Color Management Services obejmują usługę audytu zgodności koloru, usługi kwalifikacji matrycowych drukarek G7 oraz analizy GAP koloru dostarczane przez profesjonalnych mistrzów zarządzania kolorem i ekspertów G7, posiadających certyfikat IDEAlliance firmy Ricoh.

W przypadku usługi audytu zgodności koloru, inżynierowie produkcji Ricoh współpracują z klientem w celu wybrania specyfikacji koloru, takiej jak GRACoL lub SWOP lub niestandardowego punktu odniesienia. Inżynier ds. zarządzania kolorem zarządza każdym urządzeniem zgodnie z tym standardem raz w miesiącu lub raz na kwartał, w zależności od preferencji klienta.

Usługi kwalifikacyjne G7 Master Printer obejmują kalibrację urządzeń, szkolenie personelu oraz doradztwo w zakresie kontroli procesów, co prowadzi do kwalifikacji G7 Master Printer dla danej organizacji.

Analiza Color GAP firmy Ricoh opiera się na założeniu, że zarządzanie kolorami jest podstawową częścią każdej operacji drukowania. Analiza Color GAP obejmuje ocenę dokładności i spójności druku, testy widzialności kolorów i tolerancji pracowników, oświetlenie i inne oceny środowiskowe, jak również kompleksową analizę i raport z działań, który przedstawia w zarysie wyniki i sugeruje zmiany w standardowych procedurach operacyjnych w celu maksymalnego wykorzystania obecnego sprzętu.

Techkon USA SpectroEDGE firmy Techkon to spektralny pomiar inline wbudowany w cyfrową prasę do skanowania pasków kolorów, gęstości na całej stronie i punktowego pomiaru koloru w obrazie. Umożliwia profilowanie ICC w locie oraz precyzyjne monitorowanie i kontrolę z obsługą trybów pomiarowych M0, M1 i M2. Cena wynosi 5.000 USD.

SpectroDENS to ręczny spektrofotometr z możliwością pomiaru punktowego i skanowania oraz wbudowanymi funkcjami profilowania ICC i zgodności z normami G7 i ISO. Średnio wynosi on od 5 500 USD do 6 900 USD, w zależności od zestawu funkcji.

SpectroDRIVE to automatyczne skanowanie spektralne kolorowych pasków na arkuszach prasowych w cenie od 15.000 do 25.000 USD.

ChromaQA to korporacyjne oprogramowanie do kontroli jakości koloru, które łączy wiele lokalizacji i centralizuje zarządzanie barwą w cenie od 1 995 USD za miejsce.

Xerox Xerox MatchAssure oferuje scentralizowane profilowanie prasy i wykorzystuje jeden spektrofotometr, aby zapewnić optymalne odwzorowanie kolorów dla rynku fotograficznego, opcjonalny monitoring danych kolorów i opcjonalne dostosowywanie profilu.

Firma oferuje również Xerox IntegratedPLUS Automated Color Management, który łączy w sobie serwer w chmurze, aplikacje lokalne oraz wydajne rozwiązania cyfrowego przepływu pracy front end do zarządzania kolorem w jednej lub wielu lokalizacjach. Wykorzystuje on kontrolę procesu jako podstawę zarządzania wszystkimi kolorami, automatyzuje monitorowanie drukarek oraz weryfikuje cyfrowe ustawienia Front End i Prasy Xerox w celu zapewnienia prawidłowej konfiguracji. Współpracuje również z drukarkami cyfrowymi, atramentowymi i offsetowymi Xerox i nieXerox.

X-Rite X-Rite eXact Scan to ręczne rozwiązanie do pomiaru koloru w celu zrozumienia, kontroli, zarządzania i komunikowania koloru, aby uniknąć przedruków i przeróbek. Zawiera zintegrowane, opatentowane, bezśladowe koło pomiarowe, które eliminuje potrzebę stosowania liniałów i podkładów do prowadzenia procesu pomiarowego i umożliwia uzyskanie spójnego i powtarzalnego pomiaru niezależnie od szybkości odczytu łat.

W ofercie firmy znajduje się również spektrofotometr X-Rite i1iSis 2 z czytnikiem wykresów, który przyspiesza i automatyzuje tworzenie profilu drukarki. Jego przełączalne oświetlenie rejestruje M0, M1 i M2 w jednym cyklu pomiarowym wykresu. Wyposażony jest we wbudowany system wizyjny, który wyrównuje wykresy w miarę ich wprowadzania do systemu, automatycznie korygując ich niewspółosiowość. Odczytywanie kodów kreskowych do identyfikacji wykresów zwiększa łatwość obsługi i redukuje błędy. Odczytuje do 2500 łat na jednym arkuszu w około dziesięć minut.

Urządzenie to jest idealne dla środowisk druku wysokonakładowego obsługujących profilowanie wielu drukarek.

Kolejna opcja z X-Rite, i1 Basic Pro 2, to niedrogi, profesjonalny przyrząd do spektralnego pomiaru koloru do kalibracji i profilowania kolorów. Pozwala on użytkownikom upewnić się, że to, co jest rejestrowane w aparatach fotograficznych, wyświetlane na ekranach, oglądane na wydrukach lub odbitkach próbnych i udostępniane online, odzwierciedla spójną barwę. Jest również używany do punktowych pomiarów koloru.

Zarządzanie kolorem Znaczenie kalibracji i zarządzania kolorem jest oczywiste. Bez narzędzi i oprogramowania, które zapewnią powodzenie, trudno będzie dopasować kolory z jednego zadania do drugiego i prasa do drugiego. Prawidłowa strategia zarządzania barwą pozwala na zwiększenie wydajności bez względu na rodzaj używanego sprzętu i podłoża.

Share :

Może Cię zainteresować

Prepress: Co to jest?

Prepress to termin opisujący wszystkie procesy, które zachodzą przed drukowaniem i wykończeniem. Ponieważ wiele...